En pose blandet selvværd, tak!
Der er aldrig noget, der er så galt, at det ikke kan shoppes væk!
Der var en gang, – da jeg lige var begyndt på mit andet studie på AU.
Vi var på den obligatoriske introduktionsuge, hvor vi, udover at drikke uanede mængder af alkohol og feste non-stop i 7 dage, også skulle præsentere os selv for hinanden med et motto eller et slogan.
Det var her jeg mødte Pia, hvis slogan var:
”Der er aldrig noget, der er så galt, at det ikke kan shoppes væk!”
Kunstig selvværdsfølelse
Måske kender du det også?
Impuls indkøb, klat indkøb, små indkøb, mellemstore indkøb, webshop-indkøb, – shopping i alle former, farver og størrelser!
Jeg kender det.
Jo, jo, – det gør jeg skam.
Jeg kender udmærket den glæde og tilfredsstillelse, der bliver udløst af at købe ting.
Der er såmænd også videnskabelig bevis for, at Pia havde ret i sin påstand:
Der findes et center inde i vores hjerne, belønningscenteret, som bogstaveligt talt lyser op, når vi shopper og ’belønner’ os selv.
Hvis du er bekendt det her, så genkender du måske også, at jo mere utilfreds med dit liv, du er – inderst inde, jo mere køber du også?
Og hvis du kender dét, så kender du måske også til den underlige tomhedsfornemmelse, der kan følge efter en større eller mindre dankort udskejelse?
Lige så tilfredsstillende det er i gerningsøjeblikket, lige så tomt og fladt kan det være bagefter…
Når vi shopper på utilfredshed og manglende mening og indhold i vores liv, så giver det euforisk, men kunstig og kort selvværdsfølelse.
Så – hvorfor gør vi det – dig og mig?
Du prøver at købe dig til mening i dit liv!
Vi prøver at købe os til en følelse.
Vi prøver at købe os til en følelse, som ubevidste skal opfylde et behov hos os.
Sagen er, at mennesker har brug for mening i vores liv.
Du har brug for at føle dig betydningsfuld, meningsfuld og med mål og retning af en eller anden art.
Når du køber alt muligt – og umuligt, er det et forsøg på at dulme den manglende mening i livet.
Det er selvsabotage i sin reneste form:
Du forsøger at dæmpe og lindre i stedet for at mærke efter, hvad du i virkeligheden har brug for.
Men den frustrerende sandhed er bare, at de købte, materielle ting er ligesom at tisse i bukserne for at holde varmen i sneen:
Det bliver hurtigt koldt igen (og endnu sværere at holde varmen, fordi du nu også er våd!)
Det er en meget kortsigtet tilfredsstillelse med andre ord.
Den blinde vinkel på værdien af dig selv
Det er nemt.
Nemt at shoppe tøj, make-up, børnesko og hairstyling.
Smykker og tasker, støvler og jakker, jeans her og kjoler der.
Samtidig med at vi brokker os over den manglende mening og indhold i vores samliv, hverdagens hamsterhjul og at vi altid får sat andre før os selv..
Vi tænker, at vi ikke har råd til at forfølge eller udleve vores drømme, mens vi taster udløbsdato, måned og år på vores VISA-dankort ind på diverse webshops.
Okay – det er sat på spidsen.
Men alt for mange af os har en fuldstændig blind vinkel på værdien af vores personlige lykke.
Du forestiller dig kun, hvad du skal investerer og eventuelt give afkald på, for at gøre det, du længes efter og drømmer til virkelighed.
Du sætter dig aldrig ned og regner på det, og gør det aldrig op for alvor, vel?
Men hvad ER forskellen på at shoppe materielle ting, og på at investere i din personlige udvikling og det liv, der er rigtigt for dig?
Pias´slogan var sjovt den gang – men er det sandt?
Tænk lige over det:
Kan du købe dig til indre mening, passion, livsglæde eller selvværd i ydre, materielle ting?
Turen ind i dig selv koster i først om gang ingenting.
Så se dig selv i øjnene i spejlet og overvej, hvor meget du vil investere i at finde ikke bare mere mening, mål og retning i dit liv, men også livsglæde, selvværd og følelsen af, at dit liv virkelig ER dit?
For mindre end prisen på et par nye bukser kan du lige nu få mit populære onlineforløb PASSION2016!, hvor du lærer, hvordan du dropper begrænsningerne, og kommer videre i dit liv med meget mere passion, personlige lykke og oprigtig mening.
30 kvinder har allerede fulgt forløbet.
Valget er dit, – hvilken værdi har din lykke?